Forklaring udbedes !

Posted: 27. september 2010 in Af helvedes til, Bitterhed, Brok, Facebooking, Indestængt had, Lingvistik

Har nogen af jer opdaget at jeg er lidt af en sprogfascist? Nej, vel? Nåmmen, det er der visse onde tunger der påstår (bl.a. min egen), og hvis nogen skulle være i tvivl, er jeg sikker på at de ikke længere er det efter at have læst dette indlæg.

Der er et par tendenser som jeg ønsker en forklaring på.

De fleste med en smule sprogforståelse ved at man sætter et punktum for enden af en periode. Dette er standard. Ingen dikkedarer. Hvis man så ønsker at modtageren skal tænke lidt over udsagnet, kan man vælge at sætte tre punktummer. Jeg går ud fra alle stadig er med (har endnu ikke spottet læsere fra Brøndby…), så nu kommer det svære.

HvorFOR er det at nogle mennesker indimellem vælger at sætte TO punktummer? Hvad fanden skal det betyde – at man skal tænke lidt over sætningen, men ikke helt så meget som hvis man satte tre?

Og hvad i hele hule helvede er meningen med at sætte fire, fem eller flere punktummer? Mine øjne BRÆNDER når I gør det, lad nu vær’!

Jeg er dog ikke den eneste der får nervøse ticks af dette fænomen, da jeg tidligere har diskuteret det med en kammerat der er næsten lige så fascistisk anlagt som jeg. Også med hensyn til sproget.

Et andet fænomen har dog også fanget min opmærksomhed og efterfølgende fået mig til at trykkoge af raseri. Vi har igen med tegn man kan sætte for enden af perioder, at gøre, men denne gang er det ikke punktummet der står for skud. Nu er det udråbstegnet og i særdeleshed en lille finte som jeg ser igen og igen rundt omkring hvor amatører skal forsøge at formulere sig på skrift, og som får mine sarte øjne til at bløde. De sætter et mellemrum mellem sætningens sidste ord og udråbstegnet. Sådan her !

Jeg FATTER det ikke! I skriver jo heller ikke sådan her normalt . Det ville jo se komplet åndssvagt ud . Så lad for guds skyld være med at gøre det !..

Jajaja, jeg er pernitten – det ved jeg sgu da godt. Men for helvede hvor er det grimt og sørgeligt at voksne mennesker ikke kan finde ud af det. Og inden du rømmer stemmen og gør klar til at præsentere det ellers så logiske argument at jeg jo heller ikke kan finde ud af hverken at gange, dividere, plusse eller minusse, må jeg bede dig klappe dine gæller noget så kraftigt i og lukke røven med dit afledningsmanøvre-ræsonnement. For jeg demonstrerer og udstiller jo ikke mine manglende matematiske evner – på daglig basis, hvis jeg må tilføje det – i offentligt tilgængelige fora, som eksempelvis Facebook, i en lang liste af ufuldstændige og pinligt ringe udførte regnestykker, vel?

Godt. Så luk.

Kommentarer
  1. Henriette siger:

    Okay enig, men hvad så med det her!!!!!!!
    Jeg kan til nøds acceptere tre stks, men flere end det, så begynder jeg at få ticks!

  2. Leda siger:

    Er enig med de øvrige ting, men jeg sætter altid altid altid to punktummer i tilfælde af at der skal tænkes lidt.. (se selv) synes bare tre er for mange – på samme måde som du tænker med de 4+ punktummer.

  3. Kong Finland siger:

    Henriette:
    Jeg er helt enig, men ser det som en variation af førstnævnte fænomen og gad derfor ikke spilde krudt på det. 😉

    Leda:
    Men… Det forstår jeg ikke. 😀

    Det er altså ret standard at bruge tre: http://sproget.dk/raad-og-regler/retskrivningsregler_mv/retskrivningsregler/a7-40-60/a7-41-43-punktum/a7-43-prikker

    Ikke to eller fire. Men at de sætter mellemrum inden tøveprikkerne, giver absolut ingen mening whatsoever for mig. Det går jo mod alle de andre eksisterende regler for korrekt tegnsætning! The horror…

    Jeg tager lige en snak med dem… Indtil da bruger jeg kig-væk-finten og kalder det kunstnerisk frihed.

  4. Thominous siger:

    Angående det med udråbstegnet og mellemrummet før, så har typografer (i hvert fald tidligere) sat lidt luft ind mellem ord og udråbstegn (en såkaldt geviert-del). Det kan man typisk ikke på nettet, og derfor bliver nogen sikkert fristet til at lave et mellemrum i stedet, fordi de er vant til denne plads inden udråbstegnet.

  5. Nadia siger:

    Enig!!!
    mvh
    Nadia fra Brøndby…

  6. Kong Finland siger:

    Thominous:
    Det var sgu en forklaring der kunne bruges! Tak.

    Nadia:
    Det gør mig ondt.

  7. Erna siger:

    Min teori er, at når man ikke er så kreativ med sproget, så må man være kreativ med tegnene..!? 😉

    Iøvrigt, så tror jeg, at det med mellemrum før udråbstegnet skal manifestere en pause før udråbet. Lidt ligesom en kunstpause……

    • Kong Finland siger:

      Jeg tror du muligvis har fat i noget med den teori, Erna! 🙂

      Det virker dog som et mærkeligt sted at ville klemme en kunstpause ind, efter min mening, men hvad folk ikke finder på at tossestreger…

  8. Maria siger:

    “De fleste med en smule sprogforståelse ved at man sætter et punktum for enden af en periode.”

    – Med henvisning til linje 1, 3, 5 og 6 i dit indlæg kan jeg ligeledes kun forestille mig, at “de fleste med en smule sprogforståelse” kender til korrekt kommasætning 😉

  9. Kong Finland siger:

    Det gør jeg skam også, Maria. Og jeg bruger, helt bevidst og efter eget valg, nyt komma. Du ved vel godt at det er valgfrit om man vil sætte startkommaer (altså kommaer før ledsætninger)?

    Men derfor kan der naturligvis godt snige sig en fejl ind – det er bare ikke tilfældet ved de fire eksempler du giver. 🙂

  10. Maria siger:

    Jaja, var det i 2004, at det blev valgfrit, om man ville følge de nye eller gamle kommaregler? Jeg kan forstå, at vi har valgt hver vores, men mine øjne bløder stadig – bare en smule, når jeg ser kommasætning efter de nye, og frie, regler.
    Du har i øvrigt ret i, at startkommaer er valgfrie – jeg nægter bare at acceptere det! 😉 Anyway: jeg burde nok starte mig en blog, så jeg kan skrive brokspalter omkring kommasætning i stedet.

  11. Stinna siger:

    Mine øjne BRÆNDER også, Heine. Jeg grinede højt (men mest indvendigt, er jo på arbejde).

    Og så holder jeg i øvrigt med Maria. Nyt komma. Føj.

    • Kong Finland siger:

      Der er bare SÅ mange gode grunde til at benytte sig af nyt komma i stedet for det forældede grammatiske komma. Men det bliver vi nok aldrig enige om. Ligesom GMO. 😉

  12. Bravo… Det er en opsang man kan bruge til noget. Jeg har ikke gidet læse alle kommentarerne igennem endnu, for du har netop givet mig den inspiration til et blogindlæg, som jeg manglede. Håber det er ok, at jeg linker til dit indlæg?

    Udover, at du prikkede til min dårlige samvittighed, fordi jeg muligvis i et anfald af gammelmandspanik snobber nedad til de unger og strøer punktummer om mig med løs hånd, så har det med udråbstegnet undret mig længe…

    Jeg kunne iøvrigt godt bruge en rådslagning om citationstegn “hvordan skal det bruges når der sættes punktum?”. (?) “Skal der være citationstegn efter punktummet.” eller er punktummet den endelige markering af at sætningen er færdig?

  13. Kong Finland siger:

    Overblikket: Du linker bare løs.

    Jeg sætter citationstegnet efter punktummet. Citatet er jo afsluttet der, og du ville for eksempel aldrig – hvis pågældende citat er et spørgsmål – sætte spørgsmålstegnet efter citationstegnet. Det gør jeg i hvert fald ikke. “Det ville se tosset ud, har jeg ret”?

    Ellers er Sproget.dk din ven. Se punkt 4 her: http://sproget.dk/raad-og-regler/retskrivningsregler_mv/retskrivningsregler/a7-40-60/a7-59-replikgengivelse

  14. Jo, du har ret, sådan delvist, for en ny sætning kan jo ikke starte med citationstegn. “Kan den vel?”.

    “Eller også tager jeg fejl.” Så kan den på en måde godt? (“)?!?

    • Kong Finland siger:

      Det kan den da. Se eksemplerne i linket ovenfor 🙂

      Hvis en sætning ikke må starte med citationstegn, hvor vil du så sætte dem?

      J”eg kommer ikke i aften,” svarede han.

      Eller hvad?

Skriv en kommentar