Massehysteri

Posted: 22. november 2009 in Brok, Consumerisme

Jeg skal i biffen. Snart i hvert fald. Den nyankommne katastrofefilm “2012” lyder simpelthen som den største gang opblæste og oppustede Hollywood-produktion (med slet skjulte politiske motiver) siden “The Day After Tomorrow” – som jo var helt eminent ringe og ubetydeligt. Eller, det ved jeg faktisk ikke, for jeg var svært optaget af andre langt vigtigere ting end filmens handling da jeg så den, så jeg vælger egentlig bare at mene at den er dårlig. Og jeg ved jeg har ret.

Den der “2012” er jeg dog nødt til at se, så jeg efterfølgende kan brokke mig over hvor stor en gang uvirkeligt opspind det er. For fanden, jeg behøver jo ikke engang se den! Mayaernes kalender udløber i år 2012, og derfor går verden jo selvfølgelig under. Uigennemtrængelig logik! Er der nogen der har spurgt mayaerne? Hvis ikke, så tillad mig: “Hej mayaindianer, jeg har hørt at jorden går under når jeres kalender udløber. Er det sandt?” “Hej Kong Finland. Sikke dog et tosset spørgsmål! Selvfølgelig går verden ikke under den 21. december 2012. Tværtimod markerer det en ny begyndelse, hvorfor vi vil fejre dagen med en storslået fest.” “Tak for svaret, mayaindianer. Det var bare det jeg ville høre.” “Det var så lidt, Kong Finland. Skulle det være en anden gang.”

Man skulle jo tro vi var kommet længere end som så, her et helt årti inde i det 21. århundrede, men tilsyneladende er der stadig mennesker som lader sig påvirke af den slags skræmmekampagner. Nibiru, mayaernes kalender og et eller andet med solaktivitet – jamen for helvede, vi er jo dødsdømt! Faktisk er vi så tæt på udslettelsens rand at NASA er nødt til at komme med udtalelser om filmens fiktive grundlag for at berolige den panikkende verdensbefolkning. Vi tager den lige igen: folk skal have påpeget at filmen er fiktiv. En Hollywood-film…

Jeg har en ide:
Skal vi ikke prøve at lade være med at fortælle dem hvordan man trækker vejret? Fordi så tror jeg altså at en stor del af verdens problemer vil blive løst i løbet af ganske kort tid.

Kommentarer
  1. Stinna siger:

    Elsker det her indlæg🙂 Men helt ærligt, har du tjekket imdb? Den her film er mere skod end det er rimeligt af Hollywood at producere, så jeg gad ikke engang at låne den af tpb. Mener ikke du skal spilde din tid på det, så synes jeg egentlig “de langt vigtigere ting” er langt vigtigere😉

  2. kongfinland siger:

    De “langt vigtigere ting” er ALTID vigtigst! Men dem har jeg ikke så meget med at gøre lige i øjeblikket🙂

    Jamen, jeg er nødt til at se den! Om ikke andet så for at have noget at brokke mig over. Og der er garanteret også eksplosioner i den.

  3. Buur siger:

    En anden bekymrende ting ved filmen er dens knæfald for islam, der betyder, at ingen muslimske symboler synligt kommer til at gå under (læs: blive destrueret) i filmen.

    Så ikke nok med, at den rent vidensmæssigt ikke er oppe på beatet – kunstnerisk (hvis man kan bruge et sligt udtryk om en hollywoodsk katastrofefilm) har den også valgt at censurere sig selv på forhånd.

    Af samme grund må instruktør og udgiver se langt efter mine 75-80 billetkroner, ligesom den lokale CinemaXXxxxX går glip af de 25 kroner, jeg ellers af uransaglige kunne lokkes til at betale for en cola uden brus i biografen.

  4. kongfinland siger:

    Du har helt ret, det er nemlig sørgeligt at instruktøren på denne måde bukker under for frygten for islam. Det er dog et helt andet emne, som jeg ikke lige syntes jeg ville tage op i indlægget. Men jeg håber han får hug for sin vattede beslutning!

    Jeg vil dog stadig gerne se den (igen, mest for at jeg kan brokke mig over den), og desuden koster en biografbillet hernede omkring 10 kr., så det er ikke mange penge de tjener på mig.😉

  5. […] “mesterværket” og tilmed ikke har nogen planer om det (i modsætning til 2012, som jeg gerne vil se fordi jeg mener den er så dårlig at den rent faktisk er underholdende, tror jeg nemlig ikke […]

  6. Jonn D. Horn siger:

    Genialt😀 Fedt skrevet .

Skriv et svar

