Prøv å’ lyt til teksten, gør…

Posted: 25. juni 2010 in Kongeteori, True story, Videnskab

Indimellem hænder det at en eller anden karl smart tror at han skal belære mig om hvad god musik er, hvilket i sig selv er ubeskriveligt irriterende grundet min indlysende ekspertise på dette område, men nogle gange formår klaphatten at gøre det med ordene “prøv at lytte til teksten” – og så rammer jeg altså det røde felt (såfremt han har fanget mig på en dag hvor jeg ikke i forvejen allerede er deroppe)!

Prøliåhørher! Hvis du prøver at sælge et nummer til mig, skal salgsargumentet fandenstejleme ikke være at ordene er gode. Kan det være mere ligegyldigt? Jeg er da helt ubeskriveligt ligeglad med om den knuste troubadour der står bag nummeret, var knalddygtig til at udtrykke sin hjertesorg i lyriske vendinger, hvis ikke manden kan skrive en god melodi. Det er jo for fanden ikke poesi jeg går op i, men musik.

Desuden er der ingen påviselig sammenhæng mellem tekstens indhold og nummerets kvalitet. Lad mig give et eksempel på det. For at vurdere det jævnfør god videnskabelig praksis skal vi naturligvis først definere hvornår en sang er god, og der er det jo klart at det er markedskræfterne der må råde. Det er der umuligt nogen der kan være uenig i. I denne højteknologiske tidsalder giver det derfor mening at kigge på hvilke singler der er blevet downloaded mest via det der iTunes som alle taberne går sådan op i (taberfjolserne udgør klart den størst befolkningsgruppe, skarpt efterfulgt af hippie-freaksene, hvorfor de har den største indflydelse på markedet. Sadly).

Må jeg præsentere, i omvendt rækkefølge (for at holde spændingen oppe jo), de tre mest downloadede sange via iTunes:

3. Black Eyed Peas – Boom Boom Pow

En sang hvor omkvædet på velartikuleret vis lyder:

Boom boom boom Gotta get that

Boom boom boom Gotta get that

Boom boom boom Gotta get that

Boom boom boom Gotta get that

Boom boom boom Yeah

Boom boom boom Yeah

Boom boom boom

Boom boom boom

Jeg ved ikke i hvilken verden dette juks kan gå under betegnelsen ‘lyrik’, men ikke min. Det er vist tydeligt at Fergie og company skal have deres skolepenge tilbage. I øvrigt har jeg læst teksten igennem 16 gange, og det er mig stadig en gåde hvad den egentlig handler om. Jeg ved ikke hvad de forsøger at sige, men jeg tror de har problemer derhjemme. Dog leder en af de såkaldte rappere os elegant videre til næste kunstner med ordene:

I’m a beast when you turn me on

Into the future cybertron

Harder, faster, better, stronger

Sexy ladies extra longer (← diller-reference!)

2. Lady Gaga – Poker Face

Meget bedre går det ikke på listens andenplads hvor hermafroditten Lady Gaga (du købte vel ikke den med at “hun” er kvinde? ‘Min vagina er fornærmet,’ come on! Det er mit intellekt også) må stamme sig igennem megahittets hookline:

P-p-p-poker face, p-p-poker face

M-m-m my

P-p-p-poker face, p-p-poker face

M-m-m my

Poker siger mig aldeles intet (jeg er selv i stand til at drikke mine penge op og har ikke brug for hasardspil), og lige så lidt gider jeg høre om hermafroditters uanstændige sexliv. Shut it, weener girl.

I øvrigt: “Cause I’m bluffin’ with my muffin.” Really? Kan det være tydeligere at der gemmer sig en lille overraskelse mellem benene på “hende”?

1. Black Eyed Peas – I Gotta Feeling

Endnu engang Black Eyed Peas, men denne gang behøver vi ikke engang skele til “lyrikken” før den er gal og tumperne viser deres ulideligt ringe sproglige formåen: Den er allerede gal med titlen!

“Den giver da udmærket mening,” tænker du nok, men nej, det kan jeg så afsløre at det gør den på INGEN måde, min sprogligt udfordrede “ven”. Ordet ‘gotta’ er en sammentrækning af ‘got to’ (jeg har i dagens anledning også fundet en kilde på det), hvilket vil sige at titlen, når den bliver skrevet ud, er ‘ I got to feeling’. Og så skal man vist ikke have meget bedre engelskkundskaber end hvad der må forventes rimeligt af en gennemsnitlig 6. klasses elev for at kunne se at det er usandsynlig dårligt engelsk (6. klasse er måske højt sat, men børn er jo for fanden idioter nu om dage).

Men hvad kan man også forvente af et band der består af tre negere og en kvinde.

Således har jeg på skarpsindig vis demonstreret at der ingen positiv sammenhæng er mellem en sangs kvalitet og det lyriske indhold. Hvis du er uenig, kan du jo smide en kommentar. Jeg er dog ekstremt god til at ignorere andres meninger.

Kommentarer
  1. Steen AA siger:

    Kong Finland – du’ sjov. Virkelig. Og jeg ved godt, du kan lide at provokere lidt og stille tingene på spidsen. Men har du nu også helt ret? Korrekt – en dårlig melodi kan ikke “reddes” af en god tekst, men ville CV være den samme, hvis han sang “dadadi dadadum”? Ville “Sunday bloody sunday” være den samme, hvis Bono havde sunget “Lang lørdag i Fields”? Underforstået: CV og U2 laver kvalitetsmusik jvf deres gode salgstal.

    Undskyld, hvis jeg tager dit indlæg for alvorligt ;0)

  2. Kong Finland siger:

    Synger CV ikke netop “dadadi dadadum”? Og hvem er U2?

    Jeg er i hvert fald holdt op med at skrive ord til mine sange. Der er heller ikke nogen udløbsdato på “LÅLÅLÅLÅLÅ”.

  3. Lene siger:

    ENIG! Men så også uenig, for hvis lyrikken ikke er lyrik, men bare vrøvl eller dagbogssprog, der er kastet ind i noget musik uden kritik, så er sangen også crap…

    Anywho. Den kommentar, du lige har skrevet til mig, er sød musik og honning. Beviset på at tekst har magt.

  4. Kong Finland siger:

    Tak – det varmer at du blev glad for den.

  5. Buur siger:

    Var præmissen ikke, at god musik ikke behøvede gode tekster?

    Ind til videre har du bare bevist for mig, at flertallet i denne verden har dårlig musiksmag.

  6. Buur siger:

    Som den hjælpende sjæl, jeg jo er, kommer jeg gerne med assistance.

    Her er et bevis på, at GOD musik ikke behøver en god tekst:

    THE SMASHING PUMPKINS – ASTRAL PLANES

    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul, your soul
    Everyone, everyone

    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul, your soul
    Everyone, everyone
    Everyone, everyone, everyone, yeah

    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul, your soul
    Everyone, everyone

    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul, your soul
    Everyone, everyone
    Everyone, everyone, everyone, yeah

    Far away light, far away light
    Anywhere, anywhere light
    Far away light, far away light
    Anywhere, anywhere love
    Far away light, far away light
    Anywhere, anywhere light
    Far away light, faraway light

    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul, your soul
    Everyone, everyone

    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul
    Everyone gather, warm your soul, your soul
    Everyone, everyone
    Everyone, everyone, everyone, yeah

  7. Kong Finland siger:

    Du regner vel ikke seriøst med jeg gider spilde tid på at høre nummeret der?

    Smashing Pumpkins er verdens næstmest overvurderede band (ingen slår dog Tool).

  8. Buur siger:

    Min pointe er bare, at du intet har bevist.

    Du vil bevise, at god musik ikke behøver at have gode tekster.

    Derefter fremhæver du tre lortenumre med lortetekster.

    Det underbygger jo ingenlunde din tese.

  9. Rasmus siger:

    PWNED!

  10. spunky siger:

    jeg kunne ikke være mere enig … moderne tekster er ren hjernevask …..og der er langt imellem en god snapse, så jeg lytter heller ikke længere efter teksterne … kan egentlig ikke huske at jeg nogen sinde har gjort det, for mig er det også musikken der er det essentielle… og jeg har immervæk arbejdet med musik i små tyve år…
    Kong Findland jeg er helt på din side

  11. Kong Finland siger:

    Tak, det er sgu dejligt at vide, Spunky!

  12. Buur siger:

    Det er skuffende, at konstatere, hvordan du let og uelegant trækker dig fra debatten, hr. Finland!

    Jeg fastholder stadig, at du intet har bevist ud over, at lortemusik ofte har lortetekster.

    Det er lige så banalt som Sound of Seductions tekster.

  13. Kong Finland siger:

    Spunky har fat i det rigtige her (på trods af at kommentaren er blevet postet et mærkeligt sted).

    Nej, Buur, gu fanden har jeg ikke bevist noget som helst! Gad ikke nævne det før da jeg mener det er selvindlysende, men nu tvinger du mig: Har du fuldstændigt misforstået konceptet med bloggen? Ideen bag Kong Finland? Enten det, eller også misforstår jeg dine kommentarer…

    Jeg kender ikke dem der Sound of Seduction, men siden du gør, må jeg gå ud fra det er et eller andet ligegyldigt band der spiller støjende, prætentiøst lortemusik. Eller eurodance.

Skriv et svar

