Brevkassen #9 & #10

Posted: 18. maj 2010 in Brevkassen

Der er liv i Brevkassen! Først er det Anya der spiller ind:

HVORFOR, kære Kong Finland, arbejder nogle mennesker indenfor medieverden ligefrem på at fremme brugen af misforståede oplysningskilder blandt den brede befolkning? Er de allesammen født før Facebook og har et inkompetent læringsnetværk omkring sig eller hvad????
Grunden til jeg spørger er følgende:
DårligRadio no.1 (nej, jeg KAN ikke finde på noget mere kækt) aka DR1 har lige i Aftenshowet brugt Facebook som legitimerende kilde i deres indslag om duer (…) idet de oplyser at “Duer er iflg. Facebook ikke en særligt populær fugl. Derinde har gruppen Er du også bange for Duer over 1000 medlemmer”. UUUUUUUUHHHHHH!!!!!

Du stiller endnu engang flere spørgsmål i ét, Anya, men frygt ej. En rutineret brevkassekonge som jeg kan naturligvis håndtere det.

Dit spørgsmål er mere vedkommende end du måske aner. Alt for længe har landets journalister spillet smarte uden at have noget som helst at have det i. De knævrer løs, råber op og fører sig frem med en usmagelig selvfedme som om de styrer skuden her, men det er ærlig talt på tide at nogen lærer dem en lektie og piller dem ned fra deres selvbestaltede piedestal. Og det håber jeg så at nogen gør.

Det forholder sig nemlig sådan at journalistuddannelsen er en lømmeluddannelse af rang – se bare på de mange grammatiske fejl de på frastødende vis tværer ud over alle artikler, eller den rystende fejl i årets optagelsesprøve for få uger siden. Jeg behøver vist ikke sige mere (eller finde eksempler – you know what I’m talking about).

Faktisk ville jeg selv have søgt ind på journalisthøjskolen engang (jeg har også været ung og naiv, tro det eller ej), men kom heldigvis på bedre tanker. Jeg regner med det stadig lykkes mig en dag at blive radiovært, hvilket var min store barndomsdrøm (jaja, andre drømmer om at udforske rummet eller redde menneskeliv – jeg havde fra starten mine prioriteter i orden). At blive betalt for at sidde og lukke mundlort ud dagen lang, kun afbrudt af elskovsserenader med umtji umtji-musik, er jo lige mig!

Til dit andet spørgsmål, om de er født før Facebook… Jo, det håber jeg eftersom Facebook blev opfundet for mindre end fire år siden. Nok er det let at blive journalist, men jeg tror ikke de optager spædbørn. Og dog, nogle gange er det svært at se forskellen…

I øvrigt undrer jeg mig over din henvendelse. Det lyder som om du betvivler at duen skulle være en upopulær fugl? Har du set dem? De små freaky sataner skal fanme i hvert fald ikke komme i nærheden af mig med deres stikkende øjne og dræbernæb, det er helt sikkert! Så er der øretæver i luften. Magen til tyvagtig lortefugl skal man lede længe efter.

Hurtigt videre til et spørgsmål fra Dines:

Kære Kong Finland.
En googler har fundet vej til min – MIN! – blog ved at google “celina ree + ryge”.
Hvad har de at sige til Deres forsvar?
Ydmygst og forvirret,
Dines.

Jeg må indrømme at det første jeg gjorde da jeg så dit spørgsmål, var at google denne ‘Celina Ree’. Det skulle jeg nok have ladet være med for hun er sgu da ikke for heldig at se på.

Jeg aner ikke hvem tøsepigen er, jeg ved ikke om hun ryger, og jeg kan for guds skyld ikke regne ud hvad koblingen er til din blog. Jeg er blank. Sorry!

Dog vil jeg give dig ret i at det nok havde givet mere mening hvis det var hende den anden.

En stor tak til jer begge for at forsøge at holde liv bloggen når jeg ikke selv gør det.

Kommentarer
  1. Morfar siger:

    Alle ved at Facebook er en pålidelig kilde til AL journalistik, det har jeg nemlig læst på facebook.

Skriv et svar

