En bekendelse (sorta)

Posted: 16. maj 2010 in Dæå, True story

Kære Gud/Karma/hvem-end-der-styrer-showet

Jeg ved godt jeg ikke altid har været dit bedste barn. Jeg ved godt jeg har været et svin, et veritabelt røvhul, en skiderik, en lort, en luset, lavtstående sjuft, en primitivt tølper af værste skuffe og et gedigen usselt kryb der gang på gang har narret folk der burde vide bedre.

For alle de gange jeg har løjet, manipuleret, udnyttet, stukket blår i øjnene på intetanende fremmede, såret mennesker jeg holdt af, og skuffet venner og bekendte, beder jeg nu om tilgivelse.

Jeg gjorde nemlig en god gerning i dag. Og jeg kunne, så let som ingenting, uden hverken at blinke eller tænke nærmere over det, have udnyttet situationen for egen vindings skyld. Og guderne skal vide (er det blasfemi? I så fald undskyld. Jeg er bare stadig ikke helt overbevist om at du var ene om det her show, Gud…) at jeg overvejede den lette udvej, som jeg så ofte tidligere har valgt. Men denne gang valgte jeg efter flere sekunders rådvild tvivl og moralsk vaklen – man er vel kun et menneske – the high road. Jeg valgte på trods af en næsten uimodståeligt fristelse, en chance der egentlig var for god til at lade gå til spilde, at gøre det rigtige.

Hvis du virkelig findes derude, Karma (og det ved jeg ikke om jeg skal håbe at du gør da det kunne ende grimt), så håber jeg du så mig i dag. Så hvordan jeg kiggede forføreren i øjnene, hvordan jeg blev draget nærmere og nærmere, mens svedperler begyndte at springe frem på panden og en hidtil uset lyst til at tage hvad der (retmæssigt?) var mit, spredte sig fra underlivet og hele vejen op igennem maven, op ad ryggen, gennem nakken, helt ud til fingerspidserne og mit brandvarme (og utvivlsomt røde) ansigt, hvordan jeg blev lokket med flere timers uforpligtende og lidenskabelig morskab – men køligt, næsten ophøjet, takkede nej med en from mine. Og en spag stemme.

Buschaufføren gav mig for mange penge retur da jeg købte billet. Og jeg mindede ham om det af årsager som jeg ikke helt selv kender (muligvis bare fordi jeg ved at jeg er bagud på den konto). Og det tæller når regnskabet skal gøres op. Goddamnit, det tæller.

Jeg håber dybt og inderligt at du bemærkede det, Karma. For jeg kunne altså virkelig godt have brugt de 100 kroner på bland-selv og is her til aften.

Kommentarer
  1. Morfar siger:

    Tror der skal mere end en god gerning til i dit tilfælde, du er jo nærmest en omvendt Mother Theresa.

Skriv et svar

