Forbedring af det danske sprog – Part I

Posted: 4. maj 2010 in Dæå, Kongeråd, True story, Videnskab

Kære Danmarks befolkning

Jeg er indimellem en anelse træt af at råbe og skrige af jer, især når I ikke gør som der ganske tydeligt bliver sagt I skal. Men da jeg ikke er en fucking quitter, bliver jeg ved.

Når man er så sprogligt begavet – ja, enkelte vil måske endda gå så vidt som at bruge udtrykket ‘overlegen’ – som jeg, er det klart at man fra tid til anden støder på deciderede mangler ved det ganske danske sprog, som jeg ellers holder så meget af.

Dette smerter naturligvis en ordgøgler som undertegnede dybt, og mødet med sprogets fejlbarlighed afføder både søvnløse nætter og talrige dage hvor intet andet end bekymring over sprogets forværrede tilstand ligger mig på sinde. Dog må jeg, som den lingvistiske entitet jeg nu engang er, gennemleve smerten, rejse mig på ny og søge at opnå spirituel tilfredsstillelse ved at forbedre vort elskede sprog gennem en udvidelse af samme. Dette vil selvsagt bidrage til at en højere elokvens vil være opnåelig for de af os der går op i den slags (og det burde gælde alle, men ak, det ved jeg kun alt for godt at det ikke gør).

Vi mangler nemlig et udtryk på dansk. Muligvis findes det på andre sprog, men jeg har i så fald aldrig hørt om det, og hvis det er tilfældet at det ikke findes, foreslår jeg at de kan få lov at låne vores ord (som jeg vil foreslå om ganske få linier).

Lad mig give jer en personkarakteristik: En lille irriterende og nævenyttig fætter der kækt blander sig i andre folks diskussioner og samtaler og (this is the crucial part) spiller de andre aktører ud mod hinanden hvorefter han trækker sig tilbage og nyder det verbale såvel som fysiske slagsmål med en svært veltilfreds mine, uden at deltage i debatten selv. Hvis diskussionen dør eller de implicerede når til enighed, stikker han næsen frem igen, leverer et par velplacerede stikpiller og bevidner ordvekslingen bryde ud i lys lue endnu engang.

Har vi et ord for sådan en person? Det tror jeg ikke. Lad mig derfor foreslå at vi i det danske sprogs tjeneste indfører udtrykket “KONG FINLAND” til at henvise til den ovenfor beskrevne person. Dette forslag kunne muligvis, for den mindre begavede læser, mistolkes som storhedsvanvid på undertegnedes vegne, men jeg kan forsikre om at det ikke er tilfældet. Tværtimod er det kutyme at store tænkere får opkaldt begreber, formler, opfindelser af intellektuelle ejendomme og andet efter sig. Tænk blot på Bush eller Stalin.

På denne måde er begrebet Kong Finland sikret overlevelse gennem dansk sprog og kultur de næste mange hundrede år – sikkert lige indtil en eller anden klaphat begynder at bruge det i den diametralt modsatte betydning (hvad så end det er), men det er okay; bare det stadig bruges flittigt.

Jeg ser frem til at Go’aften Danmark og andre journalistiske højborge tager udtrykket op til diskussion i de kommende dage. Dansk Sprognævn, jeg kigger også på jer.

Tak mig blot senere, Danmark.

Kommentarer
  1. Buur siger:

    Jeg tror, internetnørderne er kommet dig i forkøbet.

    Din beskrivelse lyder ganske meget som ‘en troll’, der af Wikipedia beskrives således:

    “En troll er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, særligt på nyhedsgrupperne (også benævnt USENET), hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og “bide på krogen”.”

  2. Kong Finland siger:

    Piiiiis! Jeg hader internet geeks.

    Nåmmen, da jeg jo naturligvis er imod angloficeringen af dansk, mener jeg bestemt at vi bør have vores eget, danske, udtryk – som passende kunne være ‘Kong Finland’.

    I øvrigt lyder Wikipedias videre beskrivelse ganske morsom. Jeg tror fænomenet er årsag til en masse herligheder på interwebbet. Det minder lidt om http://dontevenreply.com/ som er vanvittig sjov!

  3. Buur siger:

    1-0 til internetnørderne…

    Jeg er så tilpas teenagekontrær, at jeg efterhånden ikke længere synes, at Don’tEvenReply er sjov. I starten: jo. Men så linkede alle til den fra Facebook, blogs, etc. i en ugelang periode.

    Og så blev det alt for mainstream til mit sarte og unikke jeg.

  4. Kong Finland siger:

    Du er sjov!😀

    Hænger det sammen med rødvin og parforhold at man bliver finkulturel og prætentiøs?

    Spørgsmålet er stillet af ren nysgerrighed da jeg ikke forstår det, og ikke for at provokere… Shit, nu lyder alarmen! Jeg er skredet!

  5. Morfar siger:

    Kong Troll Finland.

    Hvad skal dine sidste ord så være??

    Walt Whitmans var “Rejs mig op jeg skal skide”.

  6. Henny siger:

    Sådan en person hedder en lus, som “lus i skindpelsen”.

  7. Kong Finland siger:

    Jeg vidste at det her indlæg ville bide mig i røven😀

    Der var så lige et udtryk jeg ikke var bekendt med, Henny. Så har jeg lært noget i dag også! Men kalder man godt nok personen der sætter lus i skindpelsen, for en ‘lus’? Umiddelbart kan jeg ikke finde eksempler på det – og i så fald kan mit forslag stadig bruges: Kong Finland er en der sætter lus i skindpelsen.😉

    Moffe, mine sidste ord bliver: “Selvfølgelig ringer jeg i morgen.”

    • Henny siger:

      Det kan du have ret i. Jeg har så altid ment, at det var luset at sætte lus i skindpelsen, og derfor har jeg tænkt på den slags personer som “lus”.

  8. Morfar siger:

    Jeg er lidt imponeret over hvordan du har fået hele internettet til at hade dig på så kort tid.😀

  9. Kong Finland siger:

    Det er bare sådan noget jeg kan🙂

  10. Buur siger:

    ALT hænger sammen med rødvin.

    Men der ud over ved jeg ikke, hvor finkulturelt det er, ikke at synes om en blog, der gentager sig selv i det uendelige, mens folk begejstret klapper og linker videre.

    Desuden skuffer din ageren i denne blogs kommentarfelt. Burde du ikke sætte fx mig og “Morfar” op over for hinanden og så selv forsvinde igen?

  11. Thomas Lendal siger:

    først og fremmest tak for en underholdende blog🙂

    Provokatør:
    En provokatør, ikke at forveksle med en provo, er en person der søger at fremkalde uroligheder ved at provokere, men bruges også i en anden betydning, nemlig som en der vil fremtvinge en debat (eller slagsmål i dit tilfælde fordi du nu er den du er) om et emne, indenfor hvilket han har fremkaldt en provokation.
    http://da.wikipedia.org/wiki/Provokat%C3%B8r

    Pschychopathus Provocalorius:
    Romersk provokatør.
    Pschychopathus er en sammenskrivning og henviser til det latinske pathos og logi, hvor pathos betyder lidelse og logi er læren om noget. En psykopat er en person med et abnormt sjæleliv og personlighedsforstyrrelser. Provocalorius er sammensat at to ord, hvor den første del stammer fra det latinske provocator, der er en person, der søger at fremkalde uroligheder. Anden del er ordet kalorius, der formentlig er en omdannelse af navnet Karolus. Ordet betyder fyr eller krabat.

    Lus i skindpelsen:
    http://comicwiki.dk/wiki/Lus_i_skindpelsen

    Mvh. Thomas Lendal

  12. Kong Finland siger:

    Mange tak for de pæne ord, Thomas.🙂

    Jeg kan godt se at mit forslag nok aldrig vinder indpas i sproget så længe vi har de gode, gamle udtryk du nævner. Pisoglort!

    Det forklarer også nok hvorfor de sproglige instanser i landet ikke har taget diskussionen op, hvilket ellers har undret mig meget den sidste uges tid.😉

Skriv et svar

