Back by popular demand

Posted: 5. januar 2010 in Brok, Facebooking, Træls

Der kan skrives tykke bøger om alt det jeg ikke forstår, og det har jeg efter flere års indædt personlig kamp endelig accepteret, men nogle gange (og det er i virkeligheden nok ret ofte) er der altså ting jeg simpelthen ikke kan forstå, uanset hvor længe jeg prøver at vurdere og belyse sagen fra alle de forskellige vinkler jeg kan komme i tanke om. Jeg har kigget på Fæcesbook. Igen. Og det burde jeg jo også lade være med, men jeg har aldrig været så god til det der med ‘burde’. Her er mit problem: jeg ved godt vi ikke alle sammen er lige gode til at stave, og det er helt fair. Hver eneste dag skriver folk kommentarer eller statusopdateringer der indeholder adskillige stavefejl eller mere prekære grammatiske fejl, og jeg ser gennem fingre med det. Jeg kunne jo vitterligt ikke lave andet hvis jeg skulle brokke mig over folks sproglige kundskaber (eller mangel på samme) hver dag, og jeg har trods alt bedre ting at tage mig til, bilder jeg mig selv ind. Men når det gælder offentlige sider på nettet (det vil sige at Facebook-grupper også er inkluderet her), er det efter min mening dybt pinlig når der er sproglige fejl i titlen eller beskrivelsen. Helt ærligt, hvor svært er det lige at kontrollere? Hvis man ikke selv kan, er det sgu da relativt nemt at få en anden med større sproglig indsigt end en selv til at læse korrektur på teksten. For JO, det betyder noget! Jeg kan virkelig ikke tage en hjemmeside seriøst hvis sproget er fyldt med fejl eller mangler, for det tyder da vitterligt på at skaberne ikke går nok op i projektet til at sørge for at sproget er i orden. Det er useriøst – next!

I kan jo prøve at overveje det: hvis man læser en anmeldelse af et produkt, om det er cd’er, film, mobiltelefoner, mascara eller noget helt femte er underordnet her, og Lars fra Tønder udtaler: “den styre synes jeg!” uden hensyntagen til korrekt kommasætning eller kongruens, hvilken værdi tillægger man så den vurdering? Det samme gælder naturligvis i meningsudvekslinger, samfundskritiske, akademiske, politiske og andre diskussioner. Er man velformuleret, vinder man højere anseelse, i hvert fald i min bog. Ens sproglige formåen (verbalt såvel som skriftligt) siger noget om intelligens, evner og seriøsitet, og et velformuleret argument har mere gennemslagskraft. Såre simpelt. Det er lidt det samme som hvis nu en relativt garvet politiker udtalte at autonome “ikke har opfundet særlig mange skarpe knive i skuffen” og at de jo er “skæve og vinde af fuld”, så ville man nok også genoverveje hans evner som politiker og generelle mentale helbredstilstand. Men det kan da godt være det bare er mig.

Jeg overvejede et øjeblik at oprette en gruppe på Fjæsbogen med budskabet her, men droppede ideen igen da det ville være absolut ligegyldigt alligevel. Og det er det her indlæg sikkert også når det kommer til stykket. Oh, well.

Må jeg ikke opfordre pøblen til at læse korrektur på al tekst der skal publiceres på nettet, INDEN det sker? Og kan man ikke selv, så få en anden til det. Det ville virkelig gøre min hverdag mindre frustrerende – hvilket jeg mener hele befolkningen burde være interesseret i. I kan jo eventuelt lave en lille leg ud af det og så gøre det til jeres nytårsforsæt i 2010…

Hvilket minder mig om at jeg skal huske i samme forbindelse at tilsvine folk der benytter sig af nytårsforsæt-konceptet. Hvor nederen et uselvstændigt, sølle, mindrebemidlet og generelt selvtillidsmanglende individ uden rygrad er man hvis man er nødt til at ty til nytårsforsætter for at (forsøge, men naturligvis fejle i at) ændre de områder af ens livsstil som man ikke finder passende/fornuftige/hensigtsmæssige/etc.? Jeg tror meget.

Godt nytår, røvhuller. Må jeres 2010 blive lige så awesome som mit. As if.

Kommentarer
  1. Stinna siger:

    Ha ha ha. Jeg elsker Brian Mikkelsen. Han er fandme skarp. Godt indlæg, Heine.

  2. kongfinland siger:

    Tak! Den slags varmer altid (og det har jeg fanme brug for i det her kolde møgland).

    Hvornår sker der noget på din blog igen?😛

  3. Stinna siger:

    Aaah så koldt er der heller ikke – sneen er så fin🙂

    Ih ja men øh der sker snart noget. Håber jeg. Nu skal jeg jo ike drikke det næste stykke tid, måske jeg kan samle kræfter og inspiration til at blogge lidt😛

Skriv et svar

