Brevkassen #1 & #2

Posted: 8. december 2009 in Brevkassen

Min ven Rasmus har stillet et glimrende spørgsmål til brevkassen: Hvorfor er det lige “rigtige” mænd ikke drikker cider?

Et alvorligt spørgsmål at lægge ud med, men jeg skal forsøge at gøre det klart hvorfor jeg ikke drikker cider.

Som jeg ser det er tendensen i samfundet at forskellene mellem de to køn bliver udviskede (se blot den metroseksuelle mand eller prioriteringen af feminine værdier) og det synes jeg er en skam, for det resulterer i at vi bliver én stor flok androgyne mennesker uden synlige kendetegn der afslører vores køn.

I nutidens samfund, bliver det påstået, skal individet skabe sin egen kønsrolle ud fra sin identitet, idet kønsroller ikke er givet ved fødslen, og det er lige præcis her kæden hopper af for mig. Jeg køber simpelthen ikke forklaringen om at vores kønsroller udelukkende er socialkonstruktivistiske fænomener – hvad med biologien eller kemien? Hvad med X- og Y-kromosomer og testosteron/østrogen? Det er kemiske reaktioner i hjernen der gør os glade, forelskede eller ophidsede, og jeg nægter at tro på at selvsamme kemiske stoffer ikke også er med til at definere vores kønsroller.

Mænd og kvinder er, efter min mening, forskellige, og de forskelle skal vi have lov at dyrke, for det er i sidste ende dem der gør at vi er tiltrukket af hinanden. Dermed ikke sagt at mænd ikke skal have lov at vise en blød side eller at piger ikke må prutte, bøvse, klatre i træer som børn eller hvad ved jeg. Vi skaber nemlig alle vores eget selvbillede.

En rigtig mand bør stå ved sine feminine værdier, og dyrke dem. Det tror jeg rigtig mange mænd kunne lære noget og blive klogere på sig selv af, og at gøre det er et tegn på overskud og modenhed. Men forskellene og maskuliniteten skal i den grad også dyrkes og vedligeholdes, og det er såmænd bare det jeg forsøger med min personlige revolution mod diverse modefænomener såsom cider-drikning. Mit valg bygger således på principielle grunde, men hvad andre gør, er jeg egentlig ret ligeglad med.

Rasmus, du må hjertens gerne drikke cider for min skyld. Jeg er ligeglad. Du må også tage make-up på og gå i lyserøde skjorter og tylskørt hvis det er det du har lyst til og gør dig glad. Jeg tillader mig bare, som din ven, at stå på sidelinjen og smile overbærende af dig i så fald.

Ovenstående kunne være én forklaring. En anden kunne være at jeg bare ikke synes det smager godt og havde lyst til at lave lidt skæg og spas?

Den kære Mai var hurtig med et opfølgende spørgsmål: … eller drikker små fadøl?

Mht. små fadøl så er jeg efterhånden ligeglad da jeg sjældent køber øl i byen alligevel. Faktisk kunne jeg godt finde på at købe en lille fadøl næste gang jeg er, for så skal jeg da bruge mindre tid på at drikke det skidt og er hurtigere klar til igen at kaste mig over whisky, rom eller white russians.



Kommentarer
  1. Rasmus Jensen siger:

    En anden kunne være at jeg bare ikke synes det smager godt og havde lyst til at lave lidt skæg og spas?

    Jeg vælger denne forklaring. Den førstnævnte mister lidt sin troværdighed, når selvsamme mand drikker Morgan og cola…

  2. kongfinland siger:

    Et klogt valg.😉

  3. Buur siger:

    “Dermed ikke sagt at mænd ikke skal have lov at vise en blød side eller at piger ikke må prutte, bøvse, klatre i træer som børn eller hvad ved jeg.”

    Jeg håber, vi er enige om, at denne prutten bør indstilles omkring kønsmodningsalderen?

    P.S.: Der er forskel på cider. En Somersby er niveauer under en god, plumset cider fra UK.

  4. kongfinland siger:

    Der er sikkert også forskel på kokain, men det holder jeg mig også generelt fra…

    Hæ, og nu opstod mit had til cidere fakkertalt mens jeg boede in the UK, at du ved det.🙂

Skriv et svar

