På bar med Facebook

Posted: 18. november 2009 in Antropologisk fænomenologi, Brok, Facebooking, Kongeteori

Siden det sociale netværksfænomen Facebook invaderede det danske marked i 2007, har forbrugerne haft en altid tilgængelig platform at udgyde evindelig ligegyldigt ævl på; en mulighed som langt størstedelen af befolkningen ivrigt har benyttet sig af. Fænomenet har nu imidlertid taget en ny drejning, og efter at mobiltelefoner med internetadgang har givet forbrugerne ubegrænset adgang til netværket, er der ikke længere noget tidspunkt hvor man kan slippe for den linde strøm af uengagerede statusopdateringer der udspys konstant.

Med ankomsten af disse ‘smarte’ mobiltelefoner (især et velkendt produkt der bærer en frugt som kendetegn), er folk nemlig begyndt at skrive statusopdateringer selv når de befinder sig i baren på den lokale, pubben eller klubben – lokaliteter der ellers tidligere er blevet betragtet som hellige i visse kredse (eller i hvert fald uden for internettets rækkevidde). Ja, kære læser, der er folk der synes de skal bruge tiden i baren på at skrive ligegyldigt ævl på Facebook i stedet for at gøre det som det altid har været meningen man gør i en bar: drikker (ja, sgu da) og lukker ligegyldigt ævl ud til de omkringværende personer!

Jeg er dybt forarget over at der findes mennesker der på så blasfemisk vis bryder de til alle tider gældende regler for korrekt opførsel på lurvede barer, brune værtshuse og andre lignende steder hvor godtfolk holder til. Og forundret. For hvad er det der gør at visse personer føler et behov for at informere andre mennesker om at de nu er at finde på det og det diskotek? Som selvproklameret forsker i forbrugeradfærd og antropologi er det mit fornemste ærinde at studere og analysere nye fænomener i samfundet i håbet om at kunne klarlægge en større årsagssammenhæng der forklarer det nye fænomen på en simpel og logisk måde.

Jeg besluttede mig derfor for at foretage en undersøgelse blandt disse sørgelige individer for at belyse bevæggrundene for den særprægede opførsel, og jeg vil her præsentere resultatet af mit studie. Undersøgelsen bygger på videnskabelige metoder der er blevet afprøvet og testet gennem adskillige år, og der kan derfor umuligt være fejlslutninger i resultaterne. Det empiriske grundlag er bredt og velfunderet, 2381 personer deltog i undersøgelsen, og man kan derfor sagtens overføre resultaterne til en bredere samfundsmæssig sammenhæng.

Mine studier har vist at der er fire personlighedstyper der benytter sig af ovennævnte opførsel. De fire karakterer kan beskrives således:

Don Juan-typen – gerne solbrun og lækker (jf. sine egne skønhedsidealer), typen der går i byen for at vise sine pumpede overarme og den smarte, nyindkøbte skjorte frem for de villige damer. Han mener at han virker ‘lidt mystisk’ (og det kan damerne jo godt lide) hvis han står og skriver på sin mobil oppe i baren. I virkeligheden er han pigefornærmet over at de ikke giver ham nok opmærksomhed, og han forsøger derfor at lokke andre piger til ved at fortælle om sin placering på Facebook.

Århus-typen – den intellektuelle debattør, typen der konstant leder efter åndelig stimulering. Klientellet i baren er ikke godt nok til ham, og han føler sig på én gang malplaceret og overlegen ved at være i samme lokale som disse undermålere. Han ser sig nødsaget til at fortælle sine bebrillede Århus-type-venner om hvor kedelig der er i byen og hvor barnlige og dumme ‘de andre’ er. I virkeligheden er hans største ønske at være som dem – men det ville jo obstruere hele hans raison d’etre, oh ve!

WoW-typen – en asocial computerfreak, typen der lever sit liv på nettet og sjældent bevæger sig uden for hjemmets fire vægge – så ville man jo være nødt til at kommunikere ansigt-til-ansigt med andre mennesker, skræk og rædsel! Typisk er han de fleste andre mennesker intelligent overlegen, men desværre er hans sociale evner tilsvarende underudviklede (en teori jeg vil uddybe på et senere tidspunkt), hvilket dog ikke afholder ham fra at prale med at han som en anden opdagelsesrejsende har bevæget sig ind på et hidtil ukendt territorium for at studere ‘de lokale’. I virkeligheden er statusopdateringen et nødvendigt bevis for at udløse den virtuelle pengesum der venter i World of Warcraft efter operationens fuldførelse.

Taber-typen – en uheldig skabning der ikke rigtigt hører hjemme nogle steder, og aldrig har gjort det. Da han er uhyre sky, vides der meget lidt om denne type særling, og det er endnu ikke blevet klarlagt hvad han egentlig laver i baren. Faktisk er eksistensen af denne type aldrig blevet endeligt bevist, men forskning fra det nordlige Tyskland, samt visse områder på Sjælland og i Midtjylland, tyder dog på at han i ekstremt sjældne tilfælde kan forefindes i en afsidesliggende mørk krog af baren. Han må formodes at være ekstremt farlig, hvorfor al kontakt bør frarådes på det kraftigste.

Yderligere forskning er påkrævet for at fastslå hvordan vi mest effektivt får ændret de fire typers uhensigtsmæssige adfærd, og indtil denne foreligger, må det anbefales at man tager afstand fra dem, skulle man være så uheldig at støde ind i dem på ens lokale bar.

Såfremt der blandt læserne skulle være ulykkelige repræsentanter for typerne der er klar over deres upassende opførsel og ønsker at forbedre sig (ikke at jeg tror det er sandsynligt), har jeg følgende råd.

Til Don Juan-typen:
Hvis du er lækker, har du ikke brug for Facebook for at score. Ud og mød damerne, min ven! Og hvis de ikke kontakter dig, så drik dig fuld – så kommer resten af sig selv.

Til Århus-typen:
Hvis du keder dig, så drik dig fuld. Det virker. Promise.

Til WoW-typen:
Hvis du ikke har nogen venner og ikke kan finde ud af at socialisere med fremmede, så drik dig fuld. Alle ved at det er meget nemmere (og sjovere, og bedre, og intelligentere) at snakke med folk når man er fuld. Jeg er sikker på at det også er sjovere at spille World of Warcraft når man er fuld.

Til Taber-typen:
Æhm… Drik dig fuld?

Kommentarer
  1. Stinna siger:

    Kan ikke undgå at føle mit stødt over, at dit studie på det åbenbart helt naturligste undlader at inkludere kvinder.

  2. Udensvar siger:

    Jeg var umiddelbart enig med Stinna, men da jeg tænkte nærmere over det, slog det mig, at vi piger bare ikke har samme trang til at opdatere verden om vores færden via Facebook, når vi er ude i den… Men der ligger selvfølgelig ingen antrpologiske undersøgelser eller slutninger bag dén tanke!

  3. kongfinland siger:

    Udensvar har fat i det rigtige! Når kvinder går i byen, opholder de sig nemlig ikke i baren, men på dansegulvet, hvor der så rystes røv til den helt store guldmedalje. Denne særegne opførsel kunne meget vel lægge til grund for en kommende undersøgelse?

  4. Rasmus Jensen siger:

    Dem der opdaterer deres status på mobilen, er som regel også dem der tagger sig selv på billeder… Fail!

  5. Stinna siger:

    Og igen må jeg sande, at jeg bare ikke er en rigtig kvinde!

  6. kongfinland siger:

    Med mindre man er nøgen, Rasmus, i så fald må man hjertens gerne tagge sig selv! Ellers er det bare dumt jo.

    Ja, Stinna. Din pointe?

  7. Udensvar siger:

    Troede røv-rystningen var en form for parringsdans – noget behov for “dybdeborende” antro-undersøgelser der?

  8. kongfinland siger:

    Du siger noget, Udensvar. Måske burde jeg lave en kvalitativ (hæ, eller kvantitativ) undersøgelse af det!😉

  9. Stinna siger:

    Ja min personlige pointe er ligesom bare, at jeg foretrækker at leve i ignorance, og derfor ikke gider have at vide, hvordan en rigtig kvinde i virkeligheden er. Ork!

  10. Buur siger:

    Undertegnede har forsket intensivt i samme emne og endda inkluderet kvindelig Facebook-adfærd.

    Med ønske om ikke at trætte Finlands meget flotte klientel af bloglæsere, vil jeg springe til en af de mange konklusioner, som blandt andet lyder, at kvinder i højere grad foretrækker at bruge Facebook til “dagen derpå” at beklage og tilbageføre, hvad der skete foregående nat i byen.

    På denne måde kan kvinder – snedigt – signalere til omverdenen, at de altså var ganske så berusede, og at dette faktum forklarer, hvorfor de råsnavede på lokummet med en krydsning mellem Århus- og WoW-typen.
    Eller undskylde at Aretha Franklins på alle måder forfærdelige klassiker “Respect” blev sunget i falsk falset fra beverdingens bord.

    Samtidig skyr visse grupper af kvindekønnet ingen midler for at opsøge mandlig kurtisering også dagen derpå med opfordrende og æggende Facebook-opdateringer som:
    “…hvem henter en cola til mig?”
    eller
    “Trænger bare max til pizza/Panodil!!”

  11. Stinna siger:

    Det glæder mig, at endnu et studie viser, hvor listige kvinder er. Og at jeg trods alt opfylder nogen af kravene for at være en sådan.

  12. kongfinland siger:

    Buur, det lyder som en enormt spændende undersøgelse! Den vil jeg gerne se flere resultater fra🙂

    Så så, Stinna, jeg er sikker på du opfylder alle kravene. Og ja, kvinder er pisse listige. Jeg hader det, og muligvis kommer der et indlæg om det i fremtiden.

  13. Buur siger:

    Jo-jo, kvinder er da listige, men langt hen ad vejen kan det koges ned til ét meget essentielt punkt, som jeg dog ikke vil tilsmudse denne blog ved at skrive.

    Til gengæld forklarer denne artikel egentlig ret præcist, hvad det hele handler om (diehard romantikere tilrådes IKKE at klikke på linket):
    http://ekstrabladet.dk/sex_og_samliv/article1255064.ece

  14. Stinna siger:

    Ha ha ha, det er så godt at være single, så skal jeg ikke købe biler til nogen for at få sex.

    Men Heine, jeg hænger altså mere i baren end jeg … (suk, for et nederen udtryk!) ryster røv på dansegulvet, når jeg er i byen. Jeg kan forstå jeg falder helt igennem der.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s