Den hydro-kapilære effekt

Posted: 12. november 2009 in Brok, Videnskab

Hvem gider at bøvle med matematiske formler, tyde uforståelige hieroglyffer eller manipulere genetisk arvemateriale når man kan forske i tepotter?

I hvert fald ikke en tåbelig franskmand der har set det som sin mission at løse problemet med dryppende tepotter. Det skyldes, som vi alle ved, den hydro-kapilære effekt, der jo har stået i vejen for menneskehedens succes og været en torn i øjet på den øvre middelklasse i århundreder.

Selvom jeg udmærket kan forstå frustrationen over en tepotte der drypper, synes jeg personligt der er langt vigtigere problemer vi bør fokusere videnskabelig forskning på. Et godt bud kunne være mysteriet om hvorfor de sidste cornflakes der er tilbage i pakken, ALTID kun er nok til en halv portion. Dét vil jeg gerne se en teknologisk løsning på, så kom i gang, din opfinder-skidespræller!

Hvis ham den Lyon-baserede Georg Gearløs er så skide genial, hvorfor opfinder han så ikke noget der er brugbart for en lidt større skare af mennesker end dem der drikker te? Jeg kunne nævne forskningsprojekter i flæng: Hvorfor er det komplet umuligt at få ketchuppen til at løbe ud af en nyåbnet bøtte? Hvorfor er nøglerne altid det sidste sted man kigger? Hvorfor er der mennesker der er født uden nogen form for intimsfære? Hvorfor findes der small talk (Ingen pølsesnak, tak)? Hvorfor hører mongoler Lars Lilholt? Hvorfor drikker nogle ”mænd” cider og små fadøl?

ALLE de ovennævnte problemer er langt vigtigere at få løst for menneskehedens overlevelse end tilfældet er med opfindelsen af den aldrig dryppende tepotte, og samtidig vil nytteværdien være betydelig større. Det kan der ikke være tvivl om.

Kun arrogante franskmænd kan få tiden til at gå med noget så ligegyldigt og uinteressant som tepotter der drypper! Jeg håber fjolset bliver kvalt i sin baguette, den lede frøspisende kvaksalver! Eller endnu bedre – jeg er trods alt ikke en barbar – kan han få lov at betale verdenssamfundet tilbage for at spilde tiden med så latterligt et forskningsprojekt ved at løse nogle af de rigtige problemer som jeg har nævnt ovenfor.

Tilbage til tegnebrættet, Jean-Pierre. Og du kommer først ud når du har løst nogle relevante problemer. Comprenez-vous?

Kommentarer
  1. Stinna siger:

    Jeg hader bare, når min tekande drypper! Hep hej franskmand!

  2. Rasmus Jensen siger:

    Uhm.. Cider!

  3. Basse siger:

    Nu vil jeg som en mand med en smule forstand på vand(Og også rim) gerne lige sige at man bestemt ikke skal undervurdere kapillær effekten. Det er en dejlig effekt, som jeg har fået lov at studere intenst under min tid på universitetet. Vi brugte den godt nok til noget så brugbart som at skaffe rent drikkevand, men hver man sin lyst tilsyneladende🙂
    Jeg har faktisk allerede løst problemet omkring hvorfor nøgler er det sidste sted man leder! For hvorfor lede videre, når man har fundet dem🙂 Den er da for nem lille Heine!
    Og mongoler kan godt lide Lars Lilholt, fordi han er sød og samtidig ond, ligesom mongoler🙂

  4. kongfinland siger:

    Haha, Basse! Jeg havde slet ikke overvejet at jeg rent faktisk kendte nogen der vidste noget om kapillær-effekten.🙂 Godt at høre I brugte den til noget mere fornuftigt.

    Og hvad i alverden mener du med at Lars Lilholt er ‘sød’?😀

    Rasmus: Har vi ikke diskuteret det?🙂

Skriv et svar

