Code-switching

Posted: 4. november 2009 in Lingvistik, Sprognørderi

Hvis du ikke interesserer dig for sprog, bør du nok springe dette indlæg over. Så er det sagt.

/Nerd Mode On/

Inden for lingvistikken kaldes det code-switching når man skifter mellem to eller flere sprog under en samtale. Det sker for eksempel tit når folk der har mere end ét hovedsprog, taler sammen. På den måde blander man sprogene, og man kan sige at et nyt sprog opstår; en syntese af de sprog der blandes.

Det er i sig selv et interessant fænomen, men nu har den altid skarpe Dickie sat code-switching i et (for mig) helt nyt perspektiv: I hans familie blander de nemlig intet mindre en fire sprog når de taler sammen!

Kodeskift mellem to sprog er temmelig udbredt og ganske normalt. Jeg smider i hvert fald ofte selv engelske gloser og fraser ind i mit talesprog – om det så skyldes at mit dansk er mangelfuldt, må være op til en anden at vurdere. Men at blande fire sprog er altså imponerende!

Here’s the breakdown:
Kenya er en tidligere britisk koloni, så engelsk er naturligvis udbredt. Det snakker de stort set alle sammen i familien. Så er der nogle af de ældre som ikke taler engelsk, men i stedet swahili. Jeps, hakuna matata. Dickie var i øvrigt ganske imponeret over at jeg kunne sige ‘jeg elsker dig’ på swahili (ninakupenda ). Det gælder jo om at være forberedt, hvis man en dag skulle løbe ind i en pige der taler swahili. Så med mine tre gloser, jambo (hej), hakuna matata og ninakupenda, er jeg egentlig ret godt rustet til at besøge Kenya, synes jeg selv!

Tilbage til familiens sprog: så er der dem der taler det lokale sprog kimeru. Meru er navnet på den by hvor han er født og opvokset – lige nordøst for Mount Kenya hvis du skulle komme forbi – og de har altså deres eget sprog. Sidst er der dem fra Dickies farfars side af familien som kommer fra Indien og derfor snakker punjabi.

Det vil sige at der inden for en enkelt sætning findes både engelsk, swahili, kimeru og punjabi! Jeg er dybt imponeret! Det vil jeg dælme gerne høre – og undersøge nærmere!

Kommentarer
  1. Jakob (Lange) siger:

    Code-switching, hmmm, det må være det vi kander fra de weekendlige NFL aftener hos Basse! Her er der dog også tale om den milde to-sprogede form, med dansk og amerikansk. En evig kilde til grin og underholdning når gutterne er samlet🙂

  2. kongfinland siger:

    Haha, ja, det er sgu da rigtigt! Det lyder fanme også godt! Det er jo langt vigtigere end spillet, i hvert fald for nogle af os😉

Skriv et svar

