Vejen til velstand – Den Finske Metode

Posted: 3. november 2009 in Finland, Kongeteori, Marketing, Velstand

En frisk undersøgelse udgivet af den ”uafhængige” forskningsorganisation The Legatum Institute viser at Norden er stedet at være hvis man sætter pris på velstand, sundhed og pressefrihed. Det mørke Finland er placeret øverst på hitlisten, efterfulgt af Sverige, Danmark og Norge på tredje-, fjerde- og femtepladsen – af uforståelige årsager har farisæeren Schweiz sneget sig ind på listens andenplads.

Vodka, knive og saunaer er altså vejen frem ifølge undersøgelsen. Der er tydeligvis gået noget helt galt under det bagvedliggende feltarbejde! Hvordan er det ellers muligt at Sverige ligger foran Danmark? Systembolaget, my ass. Er det desuden et krav at man har bjerge og sne året rundt (året rundt refererer her kun til sne. Jeg kender få bjerge der er afhængige af årstiden) for at blive placeret i top 3? Jeg tror der er ugler i mosen, og jeg stoler på ingen måde på den undersøgelse. En dag jeg får tid, laver jeg min egen undersøgelse.

Min chef, Dickie, bragte sin egen ganske interessante teori på banen, nemlig at de havde for travlt med at finde varme til at lave ballade i Norden. Det korrelerer jo med at de lavest placerede lande på listen hovedsageligt er fra varmere egne som Afrika eller Asien, og er derfor en umiddelbart plausibel teori. Indtil man kigger lidt ned af listen. Australien er nemlig placeret på en sjetteplads, selvom landet, så vidt jeg ved, hovedsageligt består af ørken OG (vigtig pointe for den langsomme læser) kriminelle. Forbryderstaten burde altså være placeret længere nede på listen hvis kulde skulle lede til økonomisk velstand, og varme til krigeriske og anarkistiske tilstande. Det hænger simpelthen ikke sammen, og Dickies teori falder til jorden med et brag.

Jeg har dog også min egen teori. Jeg mindes engang at have hørt (der er ingen grund til at checke op på fakta når man ved man har ret) at Finland havde den højeste selvmordsrate blandt unge i verden, hvilket jo åbenlyst forklarer topplaceringen. Det er jo indlysende at landet fungerer når alle de unge begår selvmord i stedet for at lave ballade, ligesom resten af verdens unge gør.

Strategien må være klar: hvis et land ønsker at forbedre sin placering på listen, må man sætte ind med en effektiv markedsføring af selvmord til unge. Prøv det før din nabo!

Jeg opfordrer hermed alle danske ballademagere til at begå selvmord. Langs armen, ikke på tværs, Johnny. Så skal vi nok opnå en top 3-placering inden næste års liste udarbejdes.

Se i øvrigt hele listen her.

Kommentarer
  1. Udensvar siger:

    Fy, man må da ikke opfordre til selvmord… Længe leve ytringsfriheden hva’!?!
    Ellers et underholdende indlæg – du må lige huske at skrive om hvad du kommer frem til i den undersøgelse😉

  2. kongfinland siger:

    Takker for rosen!

    Skal nok vende tilbage når jeg har lavet min egen undersøgelse!😀

  3. Stinna siger:

    Jeg tror slet ikke det er godt, at jeg læser din blog, Heine. Der er så mange ting, jeg skal passe på ikke at stjæle. Specielt det med, at man ikke skal tjekke fakta, når man har ret, sååå sandt😉

  4. kongfinland siger:

    Man må ikke stjæle! Men man må godt blive inspireret😉

    Desuden er det ikke mig der har fundet på at man ikke behøver at tjekke fakta når man ved man har ret. Det er en naturlov.

  5. lavanda siger:

    alt er relativt …….

  6. kongfinland siger:

    Lavanda: Tjo, enig. Men hvad henviser din kommentar sådan helt præcist til?

  7. lavanda siger:

    Undersøgelser er relative – hvem har lavet dem, hvilke faktorer er medtaget eller udeladt osv. Med andre ord, det er bare en mening!

  8. kongfinland siger:

    Naturligvis er det bare en mening! Jeg håber da også at læsere kan se på bl.a. tonen i indlægget at jeg ikke tager det synderligt seriøst.🙂

    Tak for kommentarerne!

Skriv et svar

