Sort kaffesnak

Posted: 31. oktober 2009 in Dæå

Jeg har ladet mig fortælle at man som rigtig dansker – eller er det akademiker? – må og skal drikke kaffe, og helst både morgen, middag og aften. Antallet af gange hvor folk har kigget uforstående og en anelse skævt til mig når jeg har bedyret at jeg ikke drikker kaffe, er efterhånden så højt at jeg ikke længere gider (eller har matematiske evner til) at holde styr på det. Med tiden blev det vel et princip at jeg sgufanme ikke behøvede at drikke kaffe for at gennemføre mine studier. Og desuden er det der nymoderne gøgl med at gå på smarte caféer og bestille sig en cafe latte man kan nyde, mens man sidder der i sin habitjakke og laksko og ser intellektuel ud, noget der hører til i Århus, fanme så. I hvert fald ikke noget jeg nogensinde skulle tage del i.

Men ak, jeg kan vel lige så godt indrømme det først som sidst: jeg har på det seneste både drukket kaffe og været på café, og nydt det! Så er katten ude af sækken. Det er klart at den sidste rest af agtelse jeg måtte nyde (if any), er forsvundet som dug for solen med denne indrømmelse.

Faktisk er det slet ikke et nyt fænomen at jeg slubrer kaffe i mig, selvom det formentlig kommer som en overraskelse for de fleste. Sandheden er at de sidste tre projekter vi har skrevet på uni, hovedsageligt er blevet til under kraftig påvirkning af Mikkels superekspresso – det er ren benzin til hjernen, siger jeg bare! Jeg kender ikke til metoden hvorpå han fremstiller denne fantastiske bryg – jeg formoder der indgår både besværgelser, sort magi og en fandens masse sukker – men kan blot konstatere at skidtet virker. Og tilmed smager godt. Nu har jeg så taget skridtet videre, og er begyndt at frekventere diverse caféer i Makati under dække af ‘at så sker der da noget i stedet for at sidde derhjemme og glo’. Men, på trods af at det er uvant territorium for mig, og at jeg føler mig som en usædvanlig gumpetung elefant i en porcelænsforretning, er jeg er faktisk begyndt at kunne lide det.

Dog har jeg endnu ikke fundet ud af hvad forskellen på cappuccino, espresso og latte er – de smager alle sammen ækelt indtil man hælder sukker og i nogle tilfælde fløde deri, og gør drikken, øhm, drikkelig. Og hvorfor skal det være så besværligt at bestille en kop kaffe? Der er fine skilte hvorpå navnet samt prisen på hver kaffevariation står, men hvorfor stiller ekspedienten så altid et opfølgende spørgsmål – cappuccino, single or double? ”Det ved jeg da virkelig ikke, det der står på skiltet, for pokker!”

Jeg lærer det aldrig. Kaffejunglen er meget forvirrende for mig. Men som sagt, det er ligegyldigt hvad man bestiller i første omgang, for væsken er komplet udrikkelig inden der er kommet en ikke uanseelig mængde sukker i. Og jaja, så ved jeg godt at kaffefascisterne ryger op af stolen og råber ‘blasfemi’ og andre ikke særligt pæne gloser, men den selvretfærdige forherligelse af sort kaffe er altså sort snak for mig.

Må man godt kunne lide kaffe, bare den ikke er sort? Jeg kender ikke reglerne, for jeg har aldrig fået anskaffet mig den store kafferegelbog.

Måske burde jeg i virkeligheden flytte til Århus. Selvom jeg sgufanme ikke tager laksko på.

Kaffe, ja tak – men den skal ikke være swaat (uden reference til Troels Abrahamsens nye nummer; men han er jo også fra Århus (næsten)).

Kommentarer
  1. Stinna siger:

    Ha ha ha. Århus-kommentarerne er så berettigede, love it😀 Men kaffe med sukker er fail!

  2. Sophie siger:

    Hov hov… man kan altså godt bo i Århus uden at drikke kaffe… Puha jeg synes det smager dårligt!

  3. kongfinland siger:

    Sophie: Netop, det smager elendigt! Det er jo derfor der skal sukker en masse i.🙂

    Stinna: Man kan altid blive enige om at svine Århus til😀

    Tak for kommentarerne, begge to!

Skriv et svar

